Na een week - Reisverslag uit Szeged, Hongarije van Renata Berg - WaarBenJij.nu Na een week - Reisverslag uit Szeged, Hongarije van Renata Berg - WaarBenJij.nu

Na een week

Door: renatavandenberg

Blijf op de hoogte en volg Renata

02 Augustus 2010 | Hongarije, Szeged

Szia allemaal,

Ik heb eindelijk een Hongaars nummer weten te bemachtigen. Het fantastische nummer luidt als volgt: 0036 70 561 3886. Als je er toe geroepen voelt kan je allemaal lieve dingen naar mij sms’en, of gewoon bellen.

Zo het is al even geleden dat ik wat geschreven hebt, maar wat wil je met die intensieve Hongaarse lessen. De dagen zijn erg lang en intensief, kost enorm veel energie. Natuurlijk willen wij elkaar ook nog leren kennen, dus de avonden zijn ook ruim bezaaid met allerlei leuke dingen.

Het eten is in de lift hier in de pensio. We hebben de kok verteld dat hij zijn frituurpan niet zo veel moet gebruiken en wat minder wild met zijn paneermeel moet schudden. Lucky us, hij begrijpt het en volgt onze constructies op, hoewel hij het niet leuk vindt. Maar who cares, wij krijgen nu tenminste groenten, en zelfs gegrild en gewokt, wat een feest is dat.

De lessen gaan erg snel. Elk woord wat nieuw is wordt vertaald en dan moet je het maar meteen weten voor de volgende les. We krijgen ook huiswerk op. Kun je je dat voorstellen, school van 9 tot half 6 en dan een avond programma en ook nog huiswerk, it’s fun. Maar de lessen over Hongarije kun je soms skippen, dan kunnen we met zijn alle bij de fontein zitten en Hongaars oefenen. Na dat hebben wij onze pratice class met Bubi, zij is nogal grappig. Sandra, Benedikt en ik moeten heel de les om haar lachen. Ze wil altijd tekenen en het liefst met alle kleuren. Op zo een manier dat de kleuren niet meer usefull zijn. Wij genieten.

Het weer doet beter zijn best, en de city of sunshine heeft zijn echte gezicht laten zien. De afgelopen dagen is het boven de 30 graden geweest en vandaag was het zelfs 38 graden. In de klas ben ik iedere keer aan het koken, want ik zit bij het raam, als een kastomaat.

De dagen voor het weekend heb ik niets speciaals gedaan. Lessen gevolgd en ’s avonds bij ons pensio buiten gezeten en de strijd aangegaan met al de muggen die mij wel rauw lusten. In het weekend zijn wij op excursie geweest. Zaterdag Boedapest. Was erg leuk om rond te lopen in de stad waar ik straks een half jaar ga studeren. De psychologie faculteit zit in het 13de district. Dit is een erg mooi en veilig district in de stad, dicht bij de trein. Ik heb een beetje rondgevraagd aan de studenten hier in welk district ik het beste kan wonen en dat is in district 5,6, 7, of 9 en zeker niet 8. Acht schijnt niet zo veilig te zijn. Ik heb dus goede informatie opgedaan. Drie jaar geleden was ik ook in Boedapest met studiereis en alles is nog hetzelfde. De Alice in wonderland deurtjes hebben ze hier nog steeds bij de metrostations. Opvallend is dat in Boedapest de telefooncellen een roze telefoonhoorn hebben. We hebben veel gelopen in de stad dus ’s avonds was iedereen erg moe.

Zondag zijn we naar Gyula geweest, een stadje dichtbij de Roemeense grens. We hebben daar een kasteel bezocht. Nadat konden we genieten in het buitenbad en guess what, er waren pracht glijbanen. Vaida mijn roommate, the mexican guy (hector), the pump it up guy (fillip), the rude boy (Benedikt (just because hij Duits is)) en ik, aka Reni hebben alle glijbanen geprobeerd in allerlei rare posities. Vaida heeft er een bloedlip aan overgehouden, aangezien ze gesandwiched was tussen de mexican guy en the pump it up guy. Ik ben geheel ongedeerd.
Al onze tijd hebben we besteed aan deze leuke bezigheid. Wanneer we moesten omkleden ontdekte wij nog een heel saunapark, jacuzzi’s en weet ik het, maar ach de glijbanen waren fantastisch. Na dit zijn we naar een typische pe’kseg (bakker) gegaan, waar we hebben kunnen proeven aan de typische Hongaarse specialiteiten. Vol van al dat suiker mochten wij weer twee uur in de bus doorbrengen op weg naar home sweet home. Iedereen heeft uitstekend geslapen.

Vandaag was weer een gewone dag zo als andere les dragen. Behalve dan dat the Rude German boy een woordenboek heeft gekocht en nu de lerares probeert te veroveren met zijn Hongaarse skills. Ik moet toegeven dat hij zoveel maal beter is dan ik, maar hij helpt mij.
Vandaag heeft francois mij geholpen met het kopen van een simkaart, so Lucky me.
They al like me. Grappig is dat ze allemaal mijn of cours overnemen wat ik totaal niet goed uitspreek. Het zelfde voor mijn nicknames zoals de mexian guy, en de rude boy en de pump it up guy. Zelfs de lerares van de mexican guy noemt hem mexican guy. We hebben ook adam, met de missing teeth. Maar dat is geen nickname, alleen een beschrijving van hem. Het is een goede subtitle voor adam want iedereen begrijpt dan wie hij is.

Na school heb ik nieuwe exchange students ontdekt, gewoon op straat. Een Italiaan kwam naar mij toe met de vraag of ik Engels sprak. Ik dacht dat hij mij wat wilde vragen, maar hij ging zichzelf helemaal voorstellen. Dus ik vroeg what do you want from me. Maar hij wilde niets weten alleen maar meer exchange studenten ontmoeten. Ik heb hem en zijn vrienden uitgenodigd vanavond mee te gaan naar de stad, want iedereen van de pensio inclusief de leraren gaan vanavond even de stad in, dat wordt dus leuk.

vislat

Oh ja, Laura ik probeer het pok pok spel te verspreiden, we hebben het nog niet gespeeld maar de Pump it up guy likes it a lot. Ik heb ook the pineapple game geïntroduceerd (van complex) en the Rude boy is really in to it hahaha ;)

  • 02 Augustus 2010 - 17:58

    Meike:

    Klinkt weer goed meisje. Ach, dat Hongaars leren is wel het minst belangrijke van het komende halfjaar ;-)

    Ga binnenkort plannen maken met Roos om je een weekend op te zoeken, ben benieuwd, wil dan wel al die figuren in het echt zien!!

    Geniet en hopelijk lezen we snel weer een vervolg!

    X

  • 02 Augustus 2010 - 18:38

    Ashley:

    Great! Chickens ready?
    X

  • 02 Augustus 2010 - 20:44

    Nik:

    wooow, dat klinkt weer goed!! wel best hard werken dus daar, maaaaaarrr als je eenmaal vloeiend hongaars spreekt, kan de party beginnen toch?! :) Geniet ervan!!

    liefs!

  • 03 Augustus 2010 - 11:32

    Lau:

    Hahaha.. spread the word! Ik zeg je.. over 5 jaar kent iedereen over de hele wereld dat spelletje :), wat zal mn aussie huisgenoot blij zijn ;).

    Anyways.. jij bent je al weer lekker aan het settlen. Keep us updated!

  • 03 Augustus 2010 - 19:47

    Sven:

    En als de pe'kseg geen zoete broodjes meer had, dan was dat pech zeg!

    Dat was de flauwe grap weer voor vandaag!

    Mooi dat het zo'n mooi weer is daar. Hier is het op het moment maar slecht :(

    Ik kijk uit naar je volgende bericht! :D

  • 04 Augustus 2010 - 19:52

    Niek:

    Hé Renata! Klinkt leuk zeg :) Morgen pak ik het vliegtuig naar Boedapest. Dus zie je daar vast wel ergens! X

  • 08 Augustus 2010 - 14:35

    Papa Kees:

    Renata wat een belefenissen,schitterend. Met de breuk operatie gaat het nu iets beter,is me zwaar tegen gevallen. Nu, we hebben enorm veel tomaten,uien,pepers,enz. jammer dat je er niet bent.

    Verder veel liefs en gezondheid toegewenst ,Papa

  • 09 Augustus 2010 - 13:17

    Steef Without I-net:

    Hallo lieve Renaatje,

    Damn, nice stories girl! Ik hooor allemaal goede dingen, spelletjes, bier, optutten voor de spiegel, relaxen in de sauna, nice names bedenken voor anderen, sounds just like you:D Mijn internetkabel is door tijdgebrek en luiheid nog steeds niet gemaakt dus vandaar deze uiterste schandalige late reactie;) Keep up the good work there en laat die Duitser een poepie ruiken met je Hongaars:D

    Ps. ik had je gesmst op je oude nummer, maar nu weet ik dat dat niet werkt;) Liefssss!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Szeged

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 September 2010

Boedapest :D

18 Augustus 2010

het einde van de taalcursus is bijna in zicht

09 Augustus 2010

hat ke'tto"

02 Augustus 2010

Na een week

27 Juli 2010

Eerste hongaarse les
Renata

Ik ben hier 7 maanden om te studeren op de ELTE University in Boedapest. De eerste maand ben ik in Szeged om wat Hongaarse te leren

Actief sinds 25 Juli 2010
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 58979

Voorgaande reizen:

24 Juli 2010 - 04 Februari 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: