Boedapest :D - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Renata Berg - WaarBenJij.nu Boedapest :D - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Renata Berg - WaarBenJij.nu

Boedapest :D

Door: renatavandenberg

Blijf op de hoogte en volg Renata

19 September 2010 | Hongarije, Boedapest

Hallo iedereen,

Het is al erg lang geleden dat ik een stukje geplaatst heb, maar het is ook zo druk.
Veel geregel allemaal, maar nu ben ik dan helemaal gesetteld.

Van Szeged ben ik met vrienden naar Budapest gereisd. Ik heb daar eerst een aantal dagen in een Hostel gezeten, op zoek naar een stulpje. Na een paar dagen had Hector een appartement gevonden en ben ik bij hem ingetrokken om vanuit daar een flat te zoeken.
Na wat struinen op het Internet heb ik een geweldige kamer gevonden. Ik leef nu op Gutenberg ter 4, in een oud monumenteel pad. Ik woon daar met jawel, 4 andere Hongaren. Loci, hij werkt al, Marci is aan het afstuderen, Brigit is aan het afstuderen in psychologie en Adam en hij is afgestudeerd psycholoog en werkt met dove en blinden mensen. Ik kan dus een beetje mijn Hongaars oefenen en Brigi en Adam kunnen mij helpen wat psychologie betreft. Ik ben dus ultiem terecht gekomen. Het appartement is ook niet ver van school dus dat is allemaal dik in orde.
De eerste week in mijn nieuwe flat bestond uit dingen regelen. Aangezien de Hongaarse standaard van bed laag is ben ik naar de Ikea afgereisd om een goed mandje voor mijzelf te regelen. Helaas bleef het niet bij 1 reisje naar de Ikea, meerdere volgde, en de controleurs bij de ingang van de metro begonnen mij te herkennen. Ik had namelijk ook geen bureau in mijn kamer en miste wel meer dingetjes. Na al die reisje is mijn kamer nu tip top in orde. Onderweg uiteraard hulp gekregen van een aardige man die mij zag stuntelen op de trap van de metro. Deze jongen bleek een Fransman te zijn die nu al 2 jaar in Denemarken studeert en nu voor vakantie hier was.
Ook bestond de eerste week uit allerlei ontregelde instructies op de universiteit. Helaas werken de Hongaren niet zo strikt en totaal niet efficiënt wat resulteert in een hele dag op de uni zitten om alleen maar 2 papieren in te vullen (waarvan 1 al gedaan in NL) en mijn naam op mijn ID zetten. Prima vertoeven dus, op een stoel en wachten.
De eerste lessen beloofde al geen beterschap. Meerdere malen kregen we te horen dat de les niet deze week begint maar volgende week of over twee weken. De man van Persoonlijkheid psychologie wist ons te vertellen dat deze week bestond uit registratie van de eigen studenten en dat de docenten dan simpelweg geen zin hebben om les te geven, en eigenlijk verwachte hij ook niet dat we er zouden zijn. Tip top dus.
Het mooie is hier wel dat je met je docent kan overleggen wanneer je het tentamen wilt hebben, dat is hier doodnormaal. En te laat komen is geen zonde. Menig docent komt 20 min later aankakken. Ik heb ook al een keertje een les in het kantoortje van de docent meegemaakt omdat ze haar usb stick niet in orde had. Goed volkje dus. Iva een meisje van Duitsland wat in Groningen studeert wordt er een beetje zenuwachtig van, van dit cultuurtje. Haar pracht uitspraak: Nu komt de echte Duitser in mij naar boven. Hihi.
Alles is dus een beetje ontregeld en als je een vraag hebt, weet 9 van de 10 x de persoon die er over gaat het antwoord niet. Maar misschien is dit alleen het geval in de start van het schooljaar. Slechter kan het in ieder geval niet worden. Feit is wel dat je er hard om kunt lachen en je klasgenoten beter leert kennen in deze uren wachten.
Er zijn enorm veel Erasmus studenten die psychologie studeren. Echt buiten proporties. We zijn verdeeld in drie groepen en elke groep heeft zijn eigen mentoren. Maar eigenlijk werken deze mentoren ons een beetje op de zenuwen. Je bent vaak laat thuis van school en als je normaal wilt eten ben je te laat voor het programma van de mentoren, en dit kunnen zij niet waarderen, hoewel het onderdeel is van de Hongaarse cultuur. De mentoren kennen niet het Hongaarse kwartier zoals het Brabantse kwartier. Ook zijn ze van mening dat wij allemaal veel geld hebben. Dit alles bij elkaar maakt dat ik ze niet zo aardig vindt. Maar goed, gewoon lief blijven lachen. Inmiddels hebben we onze eigen groep opgericht bestaande uit: Anne (Duits maar studeert in Groningen), Iva (Duits maar studeert in Groningen), Ike (Duits maar studeert in Groningen), Niek (ook van Tilburg), Stefan (Duits), Monica (Polen), Lena (Duits), Greta (Italië), Arwen (België), Anke (België). En soms voegen anderen zich ook bij ons. Niek is onze woordvoerder naar de mentoren om te laten weten dat we later zullen komen. De mentoren hebben alleen het nummer van Niek en de rest wil dit graag zo houden. Want als je er niet op de juiste tijd bent hangen ze meteen aan de lijn. Om dit te voorkomen hebben we Niek als woordvoerder en tot nu is het effectief.
Vandaag zijn we met zijn alleen naar het Thermaal bad gegaan om te relaxen en straks ga ik met de meisjes lekker meisjes films kijken want iedereen is moe. Tevens gaan we een pracht rooster in elkaar puzzelen, op de perfecte manier om de 24 studiepunten voor elkaar te krijgen. Het is een beetje lastig te zeggen hoe het gaat worden want je kunt altijd aan de docent voor meer ECTS vragen, als je meer werk verricht, al weer een tegenstelling met Nederland waar daar is dat pertinent ondenkbaar.
Morgen naar school, in de hoop dat deze week meer gesmeerd gaat lopen.
Oh ik vergeet bijna Dr. Silly. Voor de language cours hadden we een meeting van de enige echt Dr. Silly. Een vrouw die de gave heeft om iedereen binnen 5 minuten te laten denken dat ze een of andere ontsnapte heks uit een sprookje is. Met haar rare manier van articuleren en hangend aan een hek als een 5 jarige, en dan hebben we het nog geen eens over haar voorkomen en haar gezichtsuitdrukkingen.
Maar goed, ik ga naar de meisjes en hoop jullie weer snel meer te vertellen :)
Liefs Renata

  • 19 September 2010 - 22:49

    Malu:

    Lieve Renaat,
    Ik heb weer genoten van je avonturen!
    Ben blij dat je het naar je zin hebt en dat je een stulpje hebt kunnen vinden. Wat jammer dat het qua schoolgebeuren daar slecht geregeld is. Wellicht en hopelijk wordt het beter naarmate de weken vorderen.
    Geniet van je tijd daar!!
    xx Malu

  • 20 September 2010 - 07:12

    Rosanne:

    :-)

    Er staat op mijn 'to do' list 'Renaat mailen' met een heel grote roze cirkel eromheen. Je kunt dus binnenkort een mailtje ontvangen ;-)

    Leuk verhaaltje lief.

    xxx

  • 20 September 2010 - 07:37

    Marita :

    Hee,

    Studeer je ook op ELTE? Ik herken namelijk je 'Dr. Silly' verhaal, haha! Ik was ook bij die bijeenkomst denk ik. Ik vind haar geweldig :).

    Leuk geschreven!

  • 20 September 2010 - 10:47

    Sven:

    Ik dacht al dat je het schrijven beu was ;) Mooi toch weer iets van je te horen.

    Wat vervelend van die mentoren zeg. Maar wat is daar 'rond normale tijd eten' dan?

  • 20 September 2010 - 11:08

    Martijn:

    Heey Renata,

    Coole verhalen :)

    Ik doe over drie weekjes Budapast aan, wie weet kunnen nog ff meeten!

    Greetz,
    Martijn (ex-huisgenoot)

  • 20 September 2010 - 13:44

    Laura:

    Haaa flaps!

    Ik zie jou al weer in die thermaalse baden liggen dobberen haha! Dat is ook een absolute must als ik er ben hoor!
    De uni komt allemaal goed.. vooral als ik dat allemaal hoor! Meest belangrijk is je blonde haren te laten wapperen en boedapest te beleven zoals ie nog nooit beleefd is.

    X

  • 21 September 2010 - 22:02

    Ashley:

    Ha smurf!

    Sublieme verhalen weer! Laat je woordvoerder alle zakelijke onderhandelingen maar doen als jij ondertussen maar leuke dingen doet en geniet!

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 September 2010

Boedapest :D

18 Augustus 2010

het einde van de taalcursus is bijna in zicht

09 Augustus 2010

hat ke'tto"

02 Augustus 2010

Na een week

27 Juli 2010

Eerste hongaarse les
Renata

Ik ben hier 7 maanden om te studeren op de ELTE University in Boedapest. De eerste maand ben ik in Szeged om wat Hongaarse te leren

Actief sinds 25 Juli 2010
Verslag gelezen: 1427
Totaal aantal bezoekers 58979

Voorgaande reizen:

24 Juli 2010 - 04 Februari 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: