Eerste hongaarse les - Reisverslag uit Szeged, Hongarije van Renata Berg - WaarBenJij.nu Eerste hongaarse les - Reisverslag uit Szeged, Hongarije van Renata Berg - WaarBenJij.nu

Eerste hongaarse les

Door: renatavandenberg

Blijf op de hoogte en volg Renata

27 Juli 2010 | Hongarije, Szeged

Eerst: THNX voor jullie lieve en leuke reacties en emails, super leuk om te lezen :D

Vandaag was eentje om niet meer te vergeten. Vandaag had ik mijn eerste hongaarse les.

Maar eerst nog even gisteravond.
Ik dacht dat wij naar de universiteit moesten voor een of andere opening, maar het was gewoon in het hostel in de eettent.
Een paar hoge pieffen zeiden hallo en weet ik het allemaal, en alles erachteraan vertaald in het hongaars, niet te doen.
Ik leerde een van mijn eerste woorden, namelijk proost, zoals stijn schrijft, uitgesproken als eggesjekkedre hihi. Je zegt het ook wanneer iemand niest. Het betekent zoiets als op je gezondheid. De hongaren plakken alle woorden aan elkaar, dat is om het simpel te houden?

Het eten was goed te doen, wat jammer is is dat ze hier dikke freunden zijn met de frituurpan. Als er groente is, dan hebben ze het geparneerd en in de hete pan gegooid. Erg jammer. Blijkbaar typisch Hongaars. Ik hoef die shizzle niet. Ik heb lekker sla met brood gegeten, wat kip met natuurlijk paprika (Szeget staat bekend om zijn paprika's) en een beetje pasta met gek rundvlees. Wel allemaal goed te doen, maar wederom helaas, overal zit plusmin 4 kilo zout op.

Gisteravond heb ik al aardig wat mensen leren kennen. Iedereen is super aardig. We kregen een show van hongaars folklore dans en na dat mochten wij allen meedoen. Echt een giller. Na dat zijn we met de groep naar de beergarden gegaan. Rond een uurtje of twaalf werden wij eruit gekickt door de eigenaar.

's Ochtends om 7 uur opgestaan. Alles gaat goed met de twee andere meisjes op de kamer. Caro is niet echt een meisje meisje waardoor er meer tijd is voor de spiegel voor Vaida en mij. Er is hier namelijk maar 1 spiegel. Het ontbijt is goed. Ze hebben hier eieren op alle mogelijke manieren, oke brood, groente in de ochtend inclusief ui. Ook hebben ze goede yoghurt en thee en niet te vergeten koffie met melk en heeeel veel suiker. Die hoef ik niet.

Na het ontbijt met zijn allen 20min lopen naar de uni, super gezellig. Er is hier een ander nederlands meisje uit Utrecht, haar naam is Eva, dus ik ben niet the lonely one. Ik ontdekte haar tijdes het springen wat ze in Hongarije dansen noemen.
Er zijn enorm veel duitsers hier, niet te zuinig. Maar allemaal erg aardig. Ik kan het goed vinden met Benadikt. Hij is 24 en komt uit een stad genaamd: bavaria, hoe kon het ook anders? Hij vindt mij typisch nederlands, omdat ik praat met handen en voeten, altijd moet lachen en vrolijk ben ofzo.. goed beeld heeft onze Benadikt van ons nederlanders ;)

Aangekomen op de universiteit werden wij opnieuw verwelkomt. Ook kregen wij te horen in welke groep wij zaten voor de les. Ik zit in een groep met 9 leerlingen. Geen van mijn roommates zijn in mijn klas, maar Benadikt is. Ik zit met swetlana, het meisje die de eerste nacht op mijn kamer sliep. In mijn klas daar is een portugees: andre, een tsjeg: hana, een fin: Lisa, een japanner: zoiets al Natamina, een spaanse: Christina en dan vergeet ik nog iemand. De les is erg leuk maar gaat erg snel. uiteraard bak ik er niets van. De nederlandse taal heeft niets wat er op lijkt. Benadikt moet heel de tijd lachen om mij omdat ik zo slecht ben in alles. Ik moet heel de tijd vragen of de lerares het opnieuw wil zeggen, door die woeste hongaarse klanken. Maar eva heeft het zelfde probleem. Voor nederlanders is het nog moeilijker te leren dan voor anderen. Gelukkig hebben ze mij geleerd te zeggen : megendjser (zoiets) wat betekent kun je het nog eens zeggen. Het duurde even voodat ik het had, ik zei heel de tijd nog een bier ipv nog een keer. Dit is weer zo een woord wat de hongaren aan elkaar plakken. Ik zei megendjsor.

De les begon om 9 uur en om half 1 hadden we lunch. Lucky us, ook allemaal warm eten en allicht van de frituur. Ze zijn hier echt dikke freunden met de pan. Ik heb besloten in de middag in de stad te eten ipv op de uni. Eva doet hetzelfde, ook Benadikt en nog een paar. Om 2 uur begon onze tweede les, een sightseeing. Dat was goed te doen. Ik was een beetje moe, dus ik bestelde een koffie. Helaas voor mij doen de hongaren er gratis en voor niets er een hele plens suiker in. Ik heb de boom er mee verblijd. Bij de Mac Coffee heb ik gewoon een normale koffie weten te scoren. Ik kon daar gelijk even gebruik maken van het toilet. Dit was boven mijn verwachting. Ultra schoon. Heel de Mac zag er luxe uit. Ik denk dat al het hongaarse geld naar de studenten en de Mac gaat. Super fraai.
Na de sightseeing, om 4 uur, begonnen de taallessen opnieuw tot half 6.Wederom weer hard gelachen en om herhalingen moeten vragen, wat op de lach spieren werkte van mijn grote duitse freund, vernoemd naar de paus.

Wat kan renata zeggen in het hongaars:
e'n Renata vagyot e'n Holland vagyot.
Ik ben renata, ik kom uit Nederland.
jo' napot = goede middag
jo' reggelt = goede morgen
visnaslat = tot ziens

de dagen van de week, klinkt als
hotteu
kedd
serda
tsjokturtuk
paintek
sombat
en zondag ben ik even vergeten.

ik heb de dagen nog niet geleerd in de klas, maar ik heb het van vrienden hier geleerd.
Het zelfde voor ik ben 22 jaar. Klinkt als: Huttom kettu evaslan vadjgot.
nogal lastig.

Gelukkig is mijn roommate Vaida uit lithouwen, voor haar is de uitspraak een stuk makkelijker want zij heeft die gekke klanken in haar taal,zij verteld mij 4000x per dag hoe het moet. Ik oefen heel de dag.
Ik wist Benadikt te overtreffen met mijn dagen van de week en ik ben 22 jaar. Daar had hij niet van terug de gekke duitser.

Na de les zijn we met een paar naar de winkel gegaan. Een paar naar de supermarkt en benadikt en ik naar de drogist voor shampo, tandpaste, nagellak remover, bodylotion en al dat soort.Na dat met de hele groep naar huis gelopen en lekker gegeten. Again sla, want alle andere groenten was in de pan met olie gedeponeerd.

Oh ik vergeet het bijna te vertellen. Toen ik in de pauze wat prachtige roze gloss op mijn woest aantrekkelijke volle lippen probeerde te smeren, gebeurde het volgende: Hee Barbie :P
Zo, ook hier hebben ze het door ;)

Oki het avoneten.Het was verder oke.. we hadden kip KFC style, watermeloen en cataloop meloen, aardappels gewokt in een liter olie en good for me: ketchup.

's avonds zijn we met 7 man en vrouw naar de spa gegaan. Voor het volle bedrag van 3 euro 50. Echt een grap want het is net zoiets als de Zwaluwhoven of Thermen. Ook leuk, ik heb een prof voetballer ontmoet van manchester. Het was een hongaar van 32 en hij heeft 2 jaar als prof in engeland gespeeld en 1 jaar in USA. Ik kreeg van de beste man healty water. Ik ben uiteraard weer als nieuw. De spa was open tot twaalf uur. Daarna lekker aankleden, naar de supermarkt water enzo halen en daarna lekker naar home sweet home, slapen. Maar eerst even snel emails en een stukje typen. Nu ga ik snel slapen moet om 7 uur op en ik moet fit zijn om die gekke duitser af te troeven. ;)

Liefs xxx

Ik heb geen zin om mijn verhaal na te lezen dus sorry als er spelfouten in staan :P
Weltrusten

  • 27 Juli 2010 - 03:58

    Remko:

    Renata zit gelijk weer in de beergarden haha geweldig !

    Die benadict ga je keihard verslaan met je hongaarse taal ! :) haha
    Suc-6 met je volgende les !

    Xx

  • 27 Juli 2010 - 06:50

    Loes:

    Eej Renate!

    Super leuk om je Hongaarse avonturen te lezen. Zo kan ik me al een beetje voorbereiden op mijn tijd in Hongarije! Ik krijg er iig al heel veel zin in als ik dit zo lees :). Geniet ervan meis,
    kus

  • 27 Juli 2010 - 09:10

    Marita :

    Hetzelfde geldt voor mij, ik vertrek over 10 dagen naar Boedapest om daar een maand Hongaars te leren, dus ik zal zorgen dat ik 'megendjser' niet meer vergeet ;). Een hele fijne tijd gewenst!

  • 27 Juli 2010 - 11:01

    Meike:

    Als je ons zo goed op de hoogte blijft houden dan spreken wij straks ook een woordje Hongaars ;)

    X

  • 27 Juli 2010 - 17:07

    Sven:

    Geeft niks hoor, wij lezen je spelfouten wel! ;)

    Visnaslat, wat een leuk woord... Dat wordt morgen mijn woord van de dag!

  • 27 Juli 2010 - 19:21

    Ashley:

    Haha wat een verhaal!Super leuk om te lezen.

    X

  • 01 Augustus 2010 - 21:02

    Ome Willem V.d. Berg:

    Ik je heb verhaal gelezen en zal het bij houden.mooi dat het goed gaat maar blijf wel goed om je zelf denken zo dat je gezond terug komt.binnen kort ga ik bij je pap en mam langs en hoor ik wel meer over je.veel sterkte en liefs.groet fam. van den berg uit beilen.

  • 02 Augustus 2010 - 02:40

    Nick:

    whahaha zegmaar barbie

  • 09 Oktober 2014 - 12:53

    Patricia:

    Leuk geschreven. Jammer van het eten. Klinkt helemáál niet hongaars. Frieteketel? Haha.
    Viszlát (Viszontlátásra) is hetgeen je bedoelt met Visnaslat. Het leuke van het verkeerd uitspreken van woorden is dat je dan de kans loopt een heel ander woord te zeggen dan wat je bedoelt.
    Egészségedre=Op je gezondheid. Spreek je dit verkeerd uit dan betekent dat je achterwerk. LOL
    Zelf vind ik Hongarije helemaal geweldig. Wij gaan binnenkort ook weer.
    De taal vind ik heel mooi, maar is niet zo makkelijk te leren.
    Het enige wat makkelijk te onthouden is, is dat de klemtoon altijd op de eerste lettergreep valt.
    En alle letters worden uitgesproken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Szeged

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 September 2010

Boedapest :D

18 Augustus 2010

het einde van de taalcursus is bijna in zicht

09 Augustus 2010

hat ke'tto"

02 Augustus 2010

Na een week

27 Juli 2010

Eerste hongaarse les
Renata

Ik ben hier 7 maanden om te studeren op de ELTE University in Boedapest. De eerste maand ben ik in Szeged om wat Hongaarse te leren

Actief sinds 25 Juli 2010
Verslag gelezen: 704
Totaal aantal bezoekers 58904

Voorgaande reizen:

24 Juli 2010 - 04 Februari 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: